Tegenwoordig zijn er een paar grote websites waar mensen veel van hun producten kopen. Zeker in de afgelopen periode gedurende de tijd dat fysieke winkels moesten sluiten werd echt duidelijk hoeveel pakketten mensen eigenlijk online bestellen. In die periode werd het zelfs zo druk dat de postbezorgers de drukte niet eens meer konden bijhouden. Toch was nog steeds goed zichtbaar op welke platforms bepaalde producten goed verkocht werden. Een paar marktplaatsen (in het Engels: marketplaces) worden een stuk meer bezocht dan andere aanbieders. Daarom kan het soms verstandig zijn om jouw organisatie aan te sluiten bij een paar van deze online aanbieders. Zo kan jij meer producten verkopen door de bekendheid van deze grotere aanbieders, terwijl nog steeds jouw naam zichtbaar zal blijven bij de verkopen. Zo versterken deze twee elkaar. Daarnaast kan je inzetten op marketplace advertising, zodat jouw producten nog beter gevonden zullen worden.
Marketplaces
Marketplaces zijn dus eigenlijk gewoon grotere websites waar meerdere bedrijven ook hun producten op kunnen aanbieden. Zo zou je het kunnen zien als een soort gedeelde supermarkt. Iedereen ka producten erop zetten en de marketplace zorgt er uiteindelijk voor dat er klanten komen die jouw producten gaan kopen. Er zijn in ons land een paar zeer bekende platforms waarop bedrijven hun producten kunnen aanbieden. Hierbij kan je denken aan Bol of Amazon. Deze aanbieders trekken dagelijks erg veel klanten, waardoor het ook voor jouw bedrijf misschien aantrekkelijk kan zijn om hier producten op aan te gaan bieden. Hierbij wordt de naam van jouw bedrijf alsnog genoemd bij de producten, maar wanneer jouw eigen website bijvoorbeeld minder snel wordt gevonden, kan het aan te raden zijn om gebruik te maken van de bezoekers van deze marketplaces.
Met jouw producten
Hierbij kan jij dus jouw eigen producten aanbieden op bijvoorbeeld Bol. Hierbij komt echter meer bij kijken dan gewoon even een product online zetten met een paar foto’s. Eerst is het namelijk belangrijk dat er gekeken wordt of jouw producten wel een kans maken op de marketplace. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er al een andere aanbieder is in jouw productcategorie die de producten voor een veel lagere prijs kan aanbieden. Dan is de kans natuurlijk zeer klein dat mensen toch nog voor jouw producten zullen kiezen. Vervolgens moeten de producten in de marketplace worden gezet. Hierbij is het belangrijk dat er zo veel mogelijk informatie over het product wordt vermeld. Daarnaast zijn kwalitatieve foto’s erg belangrijk. Hierbij behoort natuurlijk ook een correcte prijsbepaling. Zo moet het bedrijf genoeg winst maken, maar vergeleken met de concurrenten wil je niet te duur worden.